Blog

Deel dit artikel via:
blog

Hoe ga je ‘ghostinggedrag’ tegen en zorg je dat jouw kandidaten betrokken blijven?

Misschien wel een van de grootste nachtmerries als recruiter zijnde; je hebt een kandidaat benaderd en een goed gesprek met hem/haar gehad. Alles loopt soepel en je hebt een erg goed gevoel bij de kandidaat. Dan uit het niets valt het contact weg en hoor je niks meer van de kandidaat. Of nog erger, hij/zij komt zelfs niet opdagen bij een gesprek of eerste werkdag. Alle tijd en moeite is voor niks geweest en dit is natuurlijk heel erg balen. Deze term wordt ook wel “ghosting” genoemd en gebeurt helaas steeds vaker in de wereld van arbeidsbemiddeling en de hedendaagse arbeidsmarkt. In veel gevallen kan jij hier als recruiter vrij weinig aan doen, maar er zijn wel een aantal manieren waarmee je de kans op ghosting zo klein mogelijk kan maken. Je leest ze in dit blog.

15 september 2022 in blog
Hoe ga je ‘ghostinggedrag’ tegen en zorg je dat jouw kandidaten betrokken blijven?

Aanleiding voor de ghosting trend
Door middel van een onderzoek vanuit indeed is de ernst van de ghosting trend in kaart gebracht, hieruit is gebleken dat een derde van alle werkzoekenden wel eens een werkgever heeft “geghost”. Dit is twee keer zoveel dan in 2019 en dat is zorgwekkend. Veel recruiters denken wanneer ze geghost zijn dat de kandidaat simpelweg een andere baan gevonden heeft, maar er is gebleken dat dit in een groot deel van de gevallen niet zo is.

Ghosting is geen nieuwe trend en bestaat al een tijdje, het is waarschijnlijk voor de corona pandemie een opkomende trend geworden. Hoe deze trend precies tot stand is gekomen is niet helemaal duidelijk en volgens verschillende enquêtes is er van beide kanten aanzet geweest om deze trend aan te wakkeren (zowel vanuit werkgever als werknemer). Het kan bijvoorbeeld gekomen zijn door slechte communicatie, onduidelijke recruitment processen en gebrek aan transparantie. Ongetwijfeld speelt de krappe arbeidsmarkt hier ook een rol in. Maar wat kan je als recruiter nou doen om dit te voorkomen?

  1. Denk na over de manier van communicatie als arbeidsbemiddelaar

In de arbeidsbemiddeling kan ghosting door een kandidaat onder andere liggen aan de communicatie wijze richting de kandidaat. Steeds meer kandidaten vinden het fijner als je ze bijvoorbeeld via SMS of Whatsapp benaderd in plaats van via de mail of bellen. Zulke berichten worden over het algemeen ook sneller gelezen door de kandidaat waardoor ze minder snel afhaken in het recruitment proces. Het is wel belangrijk om eerst toestemming te vragen aan de kandidaat of je ze via SMS of Whatsapp mag benaderen. Houd deze berichten ook kort en blijf te allen tijde professioneel, gebruik bijvoorbeeld geen emoji's of overbodige afkortingen.

  1. Wees kritisch op je recruitmentproces

In veel gevallen kan het ook zo zijn dat jouw recruitment proces niet optimaal is, zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat je menselijk overkomt en dat je niet te veel werkt met geautomatiseerde berichten. De termijn waarop je reageert kan ook enorm bijdragen, dit voorkomt onder andere dat de kandidaat gedemotiveerd raakt door de hoeveelheid tijd die eroverheen gaat voordat ze verder geholpen worden aan een baan.

Hiernaast is het ook van belang dat het recruitmentproces zelf niet te lang is, anders zal de kandidaat ook gedemotiveerd raken. Wacht dus niet te lang met een eventueel gesprek of andere voortgang. Ten slotte is het erg belangrijk dat je transparant over komt naar de kandidaat en ook altijd goed luistert en meeleeft. Laat dus altijd weten wat een kandidaat precies te wachten staat en bied ondersteuning als ze bijvoorbeeld vragen hebben of ergens mee zitten. Dit zorgt ervoor dat je empathisch overkomt, wat veel kandidaten zeker zullen waarderen.

  1. Zorg dat je flexibel overkomt richting kandidaten

Tegenwoordig is flexibiliteit heel erg belangrijk. Zeker door de coronaperiode is het steeds gebruikelijker geworden om meer online of vanuit huis te doen. Geef de kandidaat daarom ook de mogelijkheid om in de avond of (in het uiterste geval) de weekenden hun gesprek te plannen. Zo kunnen zij, wanneer ze een drukke planning hebben, makkelijker het gesprek inplannen wat voor meer betrokkenheid zorgt. Veel kandidaten vinden het ook fijner om online gesprekken te voeren, dus zorg ervoor dat je die mogelijkheid ook aanbiedt.

Al met al komt het er dus op neer dat je de kandidaat zoveel mogelijk tegemoetkomt, verplaats je in de kandidaat en ga na wat ze prettig vinden. Zo zorg je ervoor dat de kans op ghosting zo klein mogelijk blijft en dat de betrokkenheid hoog blijft. Als je dan alsnog geghost wordt, heb je simpelweg gewoon pure pech en zal het helaas zo nu en dan wel eens voorkomen in de wereld van recruitment.

 

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk